fredag 22 april 2011

22 April!

Hej igen...

Idag har det inte hänt så mycket i Magic-väg, gällande Standard och SM.
Jag skall dock fortsätta förklara våra förutsättningar och hur vi tänkt
försöka kvala till SM.

Först och främst så domineras Standard (så gott som uteslutande) av Jace 2.0.
Ett kort som ingen i OMTG varesig har råd att spela, eller någon vidare lust att spela heller.

Istället har vi:

B/R Vampire lek - komplett
Valakut (utan Cobras) - komplett
WW Quest (endast vitt - inge Vengewine/FS - komplett
Boros - utan Koth och saknas några fetches

Max som kvalade förra året kommer försöka kvala in på antingen RDW eller Boros.
Personligen tänkte jag först styra B/R Vampires, men efter en hel del speltestande på MTGO så kändes den helt enkelt inte tillräckligt stark / var inte min typ av lek.

Istället gav jag mig på Valakut, vilket har känts rätt bra genom hela min playtest. Dock har jag inte lyckats spela mot Cawblade ännu, men när jag såg LSVs Channelfireball artikelserie "Running the gauntlet" när han playtestar Valakut så blir jag lite skeptiskt.

Hur många Jace 2.0 finns det i omlott i Sverige? - Kan man räkna med minst 8-10 Jace 2.0 lekar vid varje kval?

Jag har även haft tankar på att gå över till Boros också, men jag vet inte riktigt om jag har lust att försöka införskaffa mig ett playset Koth!

Min Valakutlek i skrivande stund:

4 Primeval Titan
4 Overgrown Battlement
2 Oracle of Mul Daya
1 Inferno Titan
2 Avenger of Zendikar

4 Khalni Heart Expedition

4 Green Sun’s Zenith
4 Explore

3 Harrow
2 Summoning Trap
2 Searing Blaze

4 Valakut, the Molten Pinnacle
2 Raging Ravine
2 Evolving Wilds
1 Verdant Catacombs
3 Terramorphic Expanse
5 Forest
11 Mountain

Sideboard:

4 Pyroclasm
4 Wall of Tanglecord
4 Acidic Slime
1 Terra Stomper
1 Gaea’s Revenge
1 Obstinate Baloth

---------

Dock har min Valakut mycket speltestning och finslipning kvar innan den går ut i kval.

På Legacyfronten däremot så har jag haft funderingar kring vad jag vill bygga.

För er som inte redan vet / tagit reda på det, så bygger jag för tillfället en billig Legacylek som ska kunna stå sig "okej" i tuneringar!

Alternativen är just nu en helröd brännarlek:
http://magic.tcgplayer.com/db/deck.asp?deck_id=807833
Skillnaden är att jag skulle spela 8 fetches istället för 12.

Alternativet är:
http://www.svenskamagic.com/deckbox/index.php?ID=79025&format=Legacy&kategori=Allt
Dock med en annorlunda bräda, lite annorlunda länder och en mindre ändring i själva leken.

Jag återkommer mer om detta, när jag vet vad/hur jag vill spela Legacy!

Tack för idag, på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar